Verbouwing station Rotterdam Alexander officieel van start

 De verbouwing van station Rotterdam Alexander is vandaag officieel van start gegaan. Adriaan Visser, wethouder mobiliteit en duurzaamheid van de gemeente Rotterdam en bestuurder namens de MRDH, Paul Lorist, directeur Techniek van RET en Jeroen Alting von Geusau, directeur regio Zuid van NS onthulden samen met vertegenwoordigers van ProRail, De Verkeersonderneming en aannemer Averesch een bouwdoek op de te slopen gevel, waarmee de bouw van het nieuwe station officieel is gestart. 

De verbouwing van station Rotterdam Alexander is vandaag officieel van start gegaan. Adriaan Visser, wethouder mobiliteit en duurzaamheid van de gemeente Rotterdam en bestuurder namens de MRDH, Paul Lorist, directeur Techniek van RET en Jeroen Alting von Geusau, directeur regio Zuid van NS onthulden samen met vertegenwoordigers van ProRail, De Verkeersonderneming en aannemer Averesch een bouwdoek op de te slopen gevel, waarmee de bouw van het nieuwe station officieel is gestart. 

De verbouwing

Tijdens de verbouwing van het station blijven trein- en metroperrons altijd bereikbaar voor reizigers. Reizigers zullen te maken krijgen met veranderende looproutes en faciliteiten die tijdelijk gesloten zijn in verband met de verbouwing. De verbouwing duurt tot de zomer van 2019. Tot die tijd rijden er enkele korte periodes geen treinen om werkzaamheden op en rond het station te kunnen uitvoeren. De eerste periode is van donderdag 10 mei tot en met zondag 13 mei (Hemelvaartsweekend). Dan werken NS en ProRail op en rond het station. Reizigers kunnen gebruik maken van bussen. Tijdens de verbouwing worden reizigers en bedrijven in de omgeving geïnformeerd.

Station Rotterdam Alexander

Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door 37.000 reizigers die reizen met de bus, metro en trein. Het station is gedateerd en toe aan een grondige opknapbeurt. 
Jeroen Alting von Geusau, NS directeur Regio Zuid: “Rotterdam Alexander is een belangrijk overstapstation voor onze reizigers. Daarom willen wij dit station een metamorfose geven om reizigers een prettig station te geven met goede faciliteiten en overstapmogelijkheden”. 
Na de verbouwing krijgen reizigers een prettig station met betere overstapmogelijkheden tussen trein en metro. Paul Lorist, directeur Techniek RET: “Het station wordt niet alleen gebruiksvriendelijker maar ook veiliger. Reizigers kunnen straks bovenlangs via de speciale voetgangerstraverse overstappen en hoeven dan niet meer over het spoor, een snellere en veiligere overstap.”

Betere faciliteiten

Ook heeft het nieuwe station straks betere faciliteiten. Het station krijgt een open uitstraling met veel glas,  transparante liften en toiletten. Door het winkelaanbod en de voorzieningen is het straks op het nieuwe station Rotterdam Alexander aangenaam verblijven. De stationsomgeving wordt ook aangepakt, zodat de omgeving en het station naadloos op elkaar aansluiten. NS is verantwoordelijk voor de projectleiding en verbouwt het station samen met haar partners RET, gemeente Rotterdam, De Verkeersonderneming en ProRail tot een modern OV-knooppunt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag dragen bij in de financiering. 

Geen treinverkeer tijdens Hemelvaartsweekend 10-13 mei 2018

Tijdens het Hemelvaartsweekend vinden er diverse werkzaamheden plaats op het station. Van donderdag 10 tot en met zondag 13 mei stoppen er daarom geen treinen op station Rotterdam Alexander, metro’s en bussen rijden wel volgens dienstregeling. Tijdens het Hemelvaartsweekend werken we op de treinperrons, in de stationshal en aan het spoorviaduct.

Buitendienststellingen

Sommige werkzaamheden voor het nieuwe station kunnen we in verband met de veiligheid van reizigers en gebruikers alleen uitvoeren als het station is afgesloten en er geen treinen rijden. Om het dagelijkse gebruik van het station zo min mogelijk te hinderen, sluiten we het station af in vakantieperiodes en tijdens feestdagen. Dit doen we twee keer in 2018: tijdens het Hemelvaartsweekend en in de zomervakantie tussen 30 juli en 6 augustus.

Werkzaamheden

De werkzaamheden starten in de nacht van woensdag op donderdag en duren tot maandagochtend 14 mei 05.00 uur. In deze periode werken we non-stop. Er vinden onder andere boor- en zaagwerkzaamheden plaats. Ook worden er tijdelijke hulpconstructies aangebracht, wordt er gewerkt aan de perronkappen op de treinperrons en worden er tijdelijke kranen opgesteld rond het station.

Hinder voor de omgeving

De parallelbaan van de Prins Alexanderlaan en de onderdoorgang naast het station (Eridanusstraat) zijn gedurende het weekend afgesloten voor verkeer. Er worden korte omleidingsroutes ingesteld. Verder zullen sommige werkzaamheden enige geluidhinder met zich meebrengen en wordt de bouwplaats in de nachtelijke uren verlicht. Uiteraard doen we ons best deze hinder zoveel mogelijk te beperken.

Hinder voor treinreizigers

In het Hemelvaartsweekend vinden er grootschalige spoorvernieuwingen plaats tussen Rotterdam en Gouda. De werkzaamheden op station Rotterdam Alexander zijn onderdeel van deze buitendienststelling. Er worden bussen ingezet en er zijn verschillende omreisroutes. Ga je een dagje weg, of kom je shoppen in Alexandrium? Voorkom verrassingen, en plan je reis via de reisplanner. Kijk voor meer informatie op de website van NS.
 

Start werkzaamheden in april 2018

Metro- en treinstation Rotterdam Alexander wordt komende periode verbouwd. Zowel trein als metro zitten straks onder één dak. De bouw van het nieuwe station start in april 2018. De eerste zichtbare activiteiten zijn het inrichten van de bouwplaats en het plaatsen van verschillende bouwketen op het terrein net buiten het huidige stationsgebouw. Deze werkzaamheden starten na het paasweekend.

Weet je dat je de bouw van het nieuwe station via Facebook kunt volgen? We delen daar vanaf de start van de bouw regelmatig beeldmateriaal van de verbouwing.


 

Rotterdam Alexander wordt trein- én metrostation

Ondertekening van het contract door Sebastiaan de Wilde (NS) en John Koster (Averesch)

NS en RET gunnen verbouwing aan aannemer Averesch

NS gunt, mede namens RET en ProRail, aannemer Averesch de verbouwing van station Rotterdam Alexander. Naar verwachting gaat in april 2018 de eerste schop in de grond. Doel is om in de zomer van 2019 klaar te zijn. Dan zijn het trein- en metrostation onder één dak gevestigd. Het project is een samenwerking tussen RET, ProRail, gemeente Rotterdam, de Verkeersonderneming en NS. De projectleiding is hierbij in handen van NS.  Het project wordt mede gefinancierd door MRDH en het ministerie van I&W.

Sebastiaan de Wilde, directeur Stationsontwikkeling en Onderhoud bij NS Stations: “Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door duizenden reizigers van NS en RET. Als het straks klaar is hebben reizigers een mooier station, met goede overstapmogelijkheden tussen trein, metro en andere vervoersmiddelen en nieuwe faciliteiten. Dat is een enorme verbetering, want dit station verdient deze upgrade in navolging van Rotterdam Centraal.”

“Op dit moment is het station Alexander nog een treinstation waar een metrostation van de RET aan vastzit. Straks hebben NS, Prorail en de RET samen één mooi station met voor de grootste overstapstroom een directe bovengrondse doorloop van de trein naar de metro. Veel veiliger dus voor de reiziger,” aldus Maurice Unck, algemeen directeur RET. 
 

Comfortabel overstappen

Station Rotterdam Alexander wordt dagelijks gebruikt door zo’n 37.000 bus-, metro- en treinreizigers. Na de verbouwing stappen zij snel en comfortabel over tussen OV-vervoerders en taxi, fiets en auto. Het verbouwde station kenmerkt zich door openheid en het gebruik van veel glas. De liften op het station worden vernieuwd en transparant gemaakt. Door het winkelaanbod en de voorzieningen is het op het nieuwe station Rotterdam Alexander straks prettig vertoeven. Ook de stationsomgeving wordt aangepakt, zodat de omgeving en het station op elkaar aansluiten.